image description

Typiske spørgsmål

Juhuuuu - nu får du kun 1 regning!

En samlet regning

Alle skatter og afgifter er nu samlet på regningen fra Vindstød. Du slipper derfor for regningen fra netselskabet. Nu er netselskaberne monopol nemlig brudt og vi forventer det vil give lavere elpriser på sigt!

Tidligere har du modtaget én regning fra Vindstød for dit forbrug af el og én regning fra dit lokale netselskab for skatter, afgifter og distribution.

Politikerne har nu vedtaget, at alt dette skal samles på en regning, som Vindstød fremover skal sende. Du slipper altså for bøvlet med to regninger. På sigt forventer vi at dette vil føre til en lavere elregning.

Skatter og afgifter bliver ikke dyrere som følge af, at du er hos Vindstød.

Du vil blive opkrævet samme skatter og afgifter, som du hidtil er blevet opkrævet.

Hvorfor får jeg en regning nu? Jeg har netop betalt en regning.

Den regning du for nyligt har betalt til Vindstød har været for dit forbrug. Denne nye regning dækker skatter og afgifter på dit forbrug, som er det du tidligere har betalt til netselskabet i dit område.

Fremover vil Vindstød sende en samlet faktura, der dækker forbrug samt skatter og afgifter.

Hvorfor er regningen større end den plejer at være?

Tidligere har du modtaget én regning fra Vindstød for dit forbrug af el og én regning fra dit lokale netselskab for skatter, afgifter og distribution.

Politikerne har nu vedtaget, at alt dette skal samles på en regning, som Vindstød fremover skal sende. Du slipper altså for bøvlet med to regninger. På sigt forventer vi at dette vil føre til en lavere elregning.

Regningen dækker således også skatter og afgifter for dit forbrug af el. Skatter og afgifter prissættes af netselskaberne og staten og fylder størstedelen af af din samlede elregning.

Vindstød opkræver dine skatter og afgifter ud fra takster, som er fastsat af netselskabet og staten.

Vindstød opkræver således skatter og afgifter på samme grundlag som netselskaberne hidtil har opkrævet dig på.

Jeg har netop betalt skatter og afgifter. Betaler jeg dobbelt?

Du kan ikke risikere at betale skatter og afgifter to gange i forbindelse med overgangen.

Staten har en energiportal, som alle elselskaber er tilsluttet. Denne portal sikrer, at selskaberne ved præcist, hvad de skal opkræve.

Dit netselskab bør have opkrævet dig for skatter og afgifter i perioden indtil 01/04/2016. Kig derfor på din seneste opkrævning fra netselskabet om slutdatoen for perioden er 01/04/2016.

Vindstød vil naturligvis hjælpe og du må derfor gerne sende et billede af fakturaen, hvis du stadig er i tvivl.

Vindstød opkræver først skatter og afgifter for dit forbrug i perioden efter 01/04/2016.

Herunder finder du de spørgsmål vi oftest får stillet hos Vindstød. Vi beder dig venligst kigge dem igennem, før du benytter kontaktformularen.


Aftale

Hos Vindstød er der ofte ingen bindingsperiode. Hvis du laver en fastprisaftale, hvor din pris låses fast, så kan du været bundet i en periode, da vi skal købe strømmen hjem for at kunne garantere prisen. Din evt. bindingsperiode vil altid fremgå ved din tilmelding. Du kan, når bindingen er udløbet, opsige din aftale med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. 

Hvis du ønsker at opsige din aftale, kan du blot sende en mail til kundeservice@vindstoed.dk, hvor du tydeligt skriver, at du ønsker at opsige dit abonnement. Husk at anføre dit kundenummer.

Herefter modtager du bekræftelse fra Vindstød på din opsigelse. Der kan gå op til 2 arbejdsdage til du modtager svar fra Vindstød, da opsigelsen skal iværksættes.

Levering af el

Ved skifte til Vindstød er der ingen ændringer i din måde at aflæse strøm på. Det er forskelligt fra område til område, om der er opsat timeaflæste målere.

Elselskabet er den virksomhed, der sælger strøm til dig. Elselskabet sender regning til dig udfra dit forbrug og sørger for, at din strøm indkøbes. Det er frit for forbrugerne i Danmark at vælge elselskab.

Netselskabet er den virksomhed, der transporterer strømmen til din adresse. Det er kort fortalt dem, der har ansvaret for, at der er strøm i din stikkontakt. Evt. kabelfejl o.l. udbedres af netselskabet.

Hvis du flytter, kan vi sørge for, at din aftale flytter med. Du skal blot give os besked om din flytning. Det kan du gøre på dit kontrolpanel eller ved at sende en mail til kundeservice@vindstoed.dk. Husk at skrive din nye adresse og hvornår du flytter ind der.

At skifte elselskab medfører ingen risiko for manglende levering. Du vil modtage strøm helt som normalt. Forskellen er, at når skiftet er gennemført, er det Vindstød, der sender din opkrævning til dig, da du nu modtager strøm fra vindmøllerne.

Hvis der er strømsvigt skyldes det med al sandsynlighed ikke Vindstød, da det er det lokale netselskab, der har ansvaret for at føre strømmen til din adresse. Derfor skal du ringe til dit lokale netselskab. Du kan finde telefonnummeret på dem her.

Priser og regninger

Du kan logge på dit kontrolpanel her.

Du kan se dine regninger, forbrug og anden information på dit kontrolpanel, men disse mailes også automatisk til dig eller opkræves via Betalingsservice, hvis du ønsker dette.

Elpriserne går op og ned. Med vores puljekøb har du varierende priser. Vi følger markedet dagligt og forsøger efter bedste evne, at købe lidt mere ind, når vi mener prisen er lav - og lidt mindre, når prisen er høj. Målet er at sikre en lav gennemsnitspris. Vi køber ind for alle kunder med puljekøb samlet og prisen meldes ud efter månedens udgang.

Elpriserne går op og ned og kan være svære at forudsige. Hvis du ønsker sikkerhed for din elpris, kan du med fordel indgå en fastprisaftale. Det sikrer dig mod prisstigninger i den aftalte periode. Når den aftalte periode er gået, kan du indgå en ny fastprisaftale.

Du vælger selv, om du ønsker at betale over betalingsservice, via netbank eller ved fremsendelse af faktura (pr. mail). For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail.

For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail. Du modtager regninger fra os hvert kvartal. Første gang i forbindelse med dit skifte til os.

Indtil 1. april 2016:
Som elkunde har du et netselskab, der står for at transportere strømmen ud til dig, og et energiselskab, der sælger strømmen til dig. Derfor modtager du to regninger: En regning fra dit netselskab og en regning fra dit elselskab. Regningen fra netselskab er afgift for transport af strøm samt afgifter til staten. Regningen fra elselskabet er for dit forbrug.

Efter 1. april 2016:
Vindstød samler det hele på én regning til dig.

Skift til Vindstød

Nej. Du fortsætter helt som normalt og udover, at det bliver vindstød der opkræver din regning for elforbruget, så er intet nyt. Den væsentligste forskel er, at du køber strøm fra Vindstød, der kun er baseret på danske vindmøller.

Du behøver ikke at kontakte dit nuværende elselskab. Det danske elmarked er indrettet sådan, at det gamle elselskab bliver orienteret automatisk, når en kunde skifter til et nyt selskab. Vi sørger også selv for at modtage information om dit forventede forbrug.

Ja, Vindstød giver 14 dages fortrydelsesret, hvor du uden omkostninger kan fortryde. Hvis du fortryder, skal du blot sende os en mail.

Nej, strømmen får du helt som du plejer.

Det afhænger lidt af, hvor hurtigt selve processen med at foretage skiftet sker. Vindstød udfører alt arbejdet.

Du kan typisk hjælpe ved at oplyse dit aftagernummer. Hvis du allerede er skiftet til os, men ikke har oplyst dit aftagernummer, kan du indtaste det på dit kontrolpanel. Hvis du ikke kan finde dit aftagernummer, så skal vi nok finde det for dig, men så kan skiftet tage lidt længere tid.

Oftest er skiftet gennemført på 2 måneder.

Du vil ikke opleve strømsvigt på grund af, at du skifter leverandør.

Ja, som udgangspunkt kan alle i Danmark kan skifte til Vindstød. Der kan være helt særlige forhold, der gør, at du ikke kan skifte, som som udgangspunkt er der ikke noget problem. 

Det koster ikke penge at skifte. Vindstød opkræver ikke gebyr i forbindelse med dit skifte og vores arbejde med at foretage skiftet sker gratis.

Når du vil skifte til Vindstød, klarer Vindstød det meste af arbejdet. Du skal blot udfylde registreringen på tilmeldingssiden. Her skal du oplyse navn og kontaktoplysninger. Det tager mindre end 1 minut at udfylde registreringen. Herefter igangsætter Vindstød selve processen og du bliver løbende orienteret om skiftet.


Hvad gør jeg, hvis jeg stadig har spørgsmål?

Skriv til os. Ca. 91% af alle spørgsmål sendt til os, besvares samme dag.

Dine informationer:


Vindstød A/S
Inge Lehmanns Gade 10, 6. sal
8000 Aarhus C.

kundeservice@vindstoed.dk