Ofte stillede spørgsmål
Vindstød er kåret til at have de mest tilfredse kunder blandt danske energiselskaber i en stor uafhængig undersøgelse foretaget af Voxmeter for EnergiWatch.
Læs mere her
Find svar på dit spørgsmål
Herunder finder du de spørgsmål vi oftest får stillet hos Vindstød.
Vi beder dig venligst kigge dem igennem, før du benytter kontaktformularen.
Aftale
Hvor længe er jeg bundet, og hvad er opsigelsesvarslet?add
Hos Vindstød er der ofte ingen bindingsperiode. Hvis du laver en fastprisaftale, hvor din pris låses fast, så kan du været bundet i en periode, da vi skal købe strømmen hjem for at kunne garantere prisen. Din evt. bindingsperiode vil altid fremgå ved din tilmelding. Du kan, når bindingen er udløbet, opsige din aftale med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Hvordan opsiger jeg min aftale med Vindstød?add
Ved Leverandørskifte:
Hvis du ønsker en aftale med en anden leverandør, skal du blot rette henvendelse til det ønskede selskab og bede dem igangsætte et skifte. Din nye leverandør klarer alt det praktiske i forbindelse med opsigelse af din aftale hos Vindstød.
Ved fraflytning:
Skal du flytte, er det vigtigt at du giver os besked herom da din aftale ikke automatisk bliver opsagt. Meddelelser om flytning skal ske skriftligt pr. mail eller via dit kontrolpanel, og senest 7 hverdage før du fraflytter adressen. Du kan skrive en mail til flytning@vindstoed.dk med oplysninger om hvornår du ikke længere hæfter for boligen, så sørger vi for, at opsige din aftale pr. den ønskede dato.
Hvornår modtager jeg en slutopgørelse?add
Du kan forvente en slutopgørelse senest 6 uger efter din opsigelse er effektueret. Det tager dog typisk ikke altid så lang tid. Når opgørelsen er klar, vil du modtage en email herom.
I forbindelse med et tilgodehavende er det nødvendigt, at logge ind på kontrolpanelet og indtaste dine kontooplysninger.
Hvordan ændrer jeg min aftale?add
Det kan du gøre på dit Kontrolpanel - alternativt må du gerne sende os en mail.
Skifte eller forlængelse af produkt, kan iværksættes med start løbende måned + 30 dage.
Hvilken aftale har jeg?add
Det kan du se på dit Kontrolpanel eller på side 2 din seneste faktura.
Levering af el
Kan mit strømforbrug aflæses på timebasis?add
Det kan du tro! Som udgangspunkt er alle elmålere i Danmark idag timeaflæste, men der kan være enkelte undtagelser. Ved skifte til Vindstød, sker der ingen ændringer i, hvordan din måler aflæses eller hvor ofte.
Elselskab, hvad er det?add
Elselskabet er den virksomhed, der sælger strøm til dig. Elselskabet sender regning til dig udfra dit forbrug og sørger for, at din strøm indkøbes. Det er frit for forbrugerne i Danmark at vælge elselskab.
Netselskab, hvad er det?add
Netselskabet er den virksomhed, der transporterer strømmen til din adresse. Det er kort fortalt dem, der har ansvaret for, at der er strøm i din stikkontakt. Evt. kabelfejl o.l. udbedres af netselskabet. Det er også dit netselskab der har ansvaret for, at aflæse din elmåler og sende os de data, vi skal bruge til at fakturere dig ud fra.
Kan der lukkes for strømmen uden varsel?add
Nej, ikke som udgangspunkt.
Driften varetages af Netselskabet i dit område, og de er forpligtet at varsle dig direkte om planlagte afbrydelser. Dette sker via brev, fremsendt til din adresse.
Hvad gør jeg, hvis der er strømsvigt?add
Hvis der er strømsvigt skyldes det med al sandsynlighed ikke Vindstød.dk, da det er det lokale netselskab, der har ansvaret for at føre strømmen til din adresse.
Du kan se en oversigt over aktuelle strømafbrydelser her
Du kan altid ringe til os hvis du har spørgsmål, via det telefonnummer du finder på kontrolpanelet.
Priser og regninger
Hvor logger jeg ind på mit kontrolpanel?add
Du kan logge på dit kontrolpanel her.
Hvor kan jeg se mine regninger?add
Du kan se dine regninger, forbrug og anden information på dit kontrolpanel, men disse mailes også automatisk til dig eller opkræves via Betalingsservice, hvis du ønsker dette.
Hvad er en fastpris-aftale?add
Elpriserne går op og ned og kan være svære at forudsige. Hvis du ønsker sikkerhed for din elpris, kan du med fordel indgå en fastprisaftale. Det sikrer dig mod prisstigninger i den aftalte periode. Når den aftalte periode er gået, kan du indgå en ny fastprisaftale.
Hvordan kan jeg betale?add
Du vælger selv, om du ønsker at betale over betalingsservice, via netbank eller ved fremsendelse af faktura (pr. mail). For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail. Bemærk, at der afhængig af valg af aftale, kan være gebyr for betaling via Betalingsservice. Se mere her.
Hvordan og hvornår modtager jeg min regning?add
For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail.
Bemærk dog at der ikke fremsendes bilag ved brug af Betalingsservice. Du kan dog altid finde disse via kontrolpanelet.
Hos Vindstød fakturere vi kvartalsvis aconto forud for periodens start. Dvs. at du betaler forud, på baggrund af en forventning til dit kommende elforbrug, baseret på dit tidligere forbrug.
Betalingerne finder sted:
1. Kvartal faktureres i november, med betaling sidst på måneden. Ved Betalingsservice sker betaling d. 01/12.
2. Kvartal faktureres i februar, med betaling sidst på måneden. Ved Betalingsservice sker betaling d. 01/03.
3. Kvartal faktureres i maj, med betaling sidst på måneden. Ved Betalingsservice sker betaling d. 01/06.
4. Kvartal faktureres i august, med betaling sidst på måneden. Ved Betalingsservice sker betaling d. 01/09.
I forbindelse med opstarten, vil den første faktura være opdelt i to, så vi kan tilpasse faktureringen til vores normale kvartalsvise flow.
Til en start vil man først modtage én faktura indeholdende den rene elpris og når skiftet har fundet sted, modtager man en faktura indeholdende skatter og afgifter til netselskabet.
Så snart du er en del af vores almindelige fakturerings-flow, vil dette blive faktureret samlet, hvilket er én gang i kvartalet.
Kan jeg betale månedligt?add
Vi tilbyder desværre kun kvartalsvis forudbetaling. Det er dog med til at holde vores omkostninger nede, så vi kan tilbyde en skarpere pris.
Opkræver Vindstød alle udgifter for mit elforbrug?add
Siden 1. april 2016 har det været sådan, at elleverandøren fremover skulle stå for hele faktureringen af dit elforbrug. Før var det nemlig sådan, at faktureringen var delt i to, hvor Netselskabet sendte en regning for skatter og afgifter og elleverandøren for den rene el.
Disse to opkrævninger er nu lagt sammen i én, og du kan derfor altid forvente kun at modtage regninger fra Vindstød for både skatter, afgifter, netydelser og dit køb af el.
Skift til Vindstød
Hvorfor skal I bruge mit CPR-nummer?add
Formålet med kravet om CPR-/CVR-nr. er at sikre mod fejl ved leverandørskift på elmarkedet. Dvs. sikre at et leverandørskift altid sker på den korrekte kunde, og at elleverandører ikke blot kan overtage en elkunde uden kundens vidende derom eller accept.
Anvendelsen af CPR-/CVR-nr. ved leverandørskift har samtidig til hensigt at skærpe kundens opmærksomhed på, at kunden er ved at indgå en aftale om køb af el, og at sikre kundens aktive accept af leverandørskiftet.
Elleverandører har således ikke mulighed for at gennemføre et leverandørskifte i Energinet.dk's DataHub uden registrering af kundens CPR-nummer.
Kravet om registrering af CPR-nr. i DataHub fremgår af Forskrift H1: Skift af elleverandør, flytning mv., kapitel 4.1, ad 3 og kapitel 6.1. Forskriften kan hentes her.
Skal jeg have ny elmåler hvis jeg skifter til Vindstød?add
Nej. Du fortsætter helt som normalt og udover, at det bliver vindstød der opkræver din regning for elforbruget, så er intet nyt. Den væsentligste forskel er, at du køber strøm fra Vindstød, der kun er baseret på danske vindmøller.
Hvem opsiger leveringen fra mit nuværende elselskab?add
Du behøver ikke at kontakte dit nuværende elselskab. Det danske elmarked er indrettet sådan, at det gamle elselskab bliver orienteret automatisk, når en kunde skifter til et nyt selskab. Vi sørger også selv for at modtage information om dit historiske elforbrug.
Kan jeg fortryde mit skifte?add
Du har altid 14 dages fortrydelsesret, fra den dag du tilmelder dig. Bemærk dog, at det ikke er muligt at fortryde så snart leveringen er påbegyndt.
Mister jeg strømmen når jeg skifter?add
Nej, strømmen får du helt som du plejer. Du vil ikke opleve strømsvigt på grund af, at du skifter leverandør.
Hvor lang tid tager det at skifte?add
Det afhænger lidt af, hvor hurtigt selve processen med at foretage skiftet sker. Vindstød udfører alt arbejdet.
Du kan typisk hjælpe ved at oplyse dit aftagernummer. Hvis du allerede er skiftet til os, men ikke har oplyst dit aftagernummer, kan du indtaste det på dit kontrolpanel. Hvis du ikke kan finde dit aftagernummer, så skal vi nok finde det for dig, men så kan skiftet tage lidt længere tid.
Oftest er skiftet gennemført på 2 måneder.
Kan jeg skifte? Og koster det penge?add
Ja, som udgangspunkt kan alle i Danmark kan skifte til Vindstød. Der kan være helt særlige forhold, der gør, at du ikke kan skifte, som som udgangspunkt er der ikke noget problem.
Det koster ikke penge at skifte. Vindstød opkræver ikke gebyr i forbindelse med dit skifte og vores arbejde med at foretage skiftet sker gratis.
Skift på under 1 minutadd
Når du vil skifte til Vindstød, klarer Vindstød det meste af arbejdet. Du skal blot udfylde registreringen på tilmeldingssiden. Her skal du oplyse navn og kontaktoplysninger. Det tager mindre end 1 minut at udfylde registreringen. Herefter igangsætter Vindstød selve processen og du bliver løbende orienteret om skiftet.
Solceller
Vil I købe min overskudsproduktion?add
Det vil vi gerne, men det forudsætter, at dit anlæg er registreret i din rigtige gruppe. Du kan læse mere her.
Kan jeg se min egenproduktion på min regning?add
Nej, vores regninger forholder sig ikke til din egenproduktion. Din egenproduktion er blot modregnet. Kontakt os gerne på sol@vindstoed.dk for at få tilsendt en udspecificeret faktura.
Hvilken Nettoafregningsgruppe afregnes jeg i?add
Det kan du se på Eloverblik - ellers kan du sende en mail til sol@vindstoed.dk så tjekker vi for dig.
Jeg har et anlæg i Gruppe 6.add
Vindstød håndterer afregning af anlæg i gruppe 6, på vegne af Energinet. Derfor kan vores kommercielle kundeservice ikke hjælpe. Kontakt i stedet vores VE-afdeling på ve@vindstoed.dk.
Du kan læse mere her.
Hvad gør jeg, hvis jeg stadig har spørgsmål?
Skriv til os, så kommer vi hurtigst muligt tilbage. Grundet situationen på elmarkedet modtager vi mange henvendelser i øjeblikket. Derfor er svartiden længere end normalt. Men vi skal nok komme retur til dig. I øjeblikket er svartiden op til 9 dage.
Skriv til kundeservice@vindstoed.dk
Hjælpepakke fra staten
Regeringen har meldt ud, at der kommer en hjælpepakke målrettet de danskere, der har særligt svært ved at betale elregningen. Vindstød er naturligvis i stand til at hjælpe de berørte kunder. Men det er endnu ikke fastlagt, hvordan hjælpepakken bliver og derfor er den ikke startet endnu. Så vi venter tålmodigt på dette. Vi kan derfor heller ikke svar på spørgsmål om det endnu, da alle energiselskaber i Danmark afventer afklaring. Når vi kan besvare spørgsmål om hjælpepakken og muligheder for afdrag på elregningen, vil man kunne skrive til os på denne mailadresse (som er åbnet nu): afdrag@vindstoed.dk.
Eftersom der er meget stort fokus fra befolkningen på el i øjeblikket er svartiden desværre noget længere end normalt - elselskaberne får ca. 8 gange så mange henvendelser som hidtil.