Typiske spørgsmål


VI OPLEVER MEGET STOR TRAVLHED I DISSE DAGE

Det skyldes følgende forhold:

- der er en meget stor søgning mod Vindstød i øjeblikket fordi kunder hos andre selskaber er interesseret i at tilgå vores priser, da de historisk set har været lave. Efterspørgslen har været noget større end forventet. Det er vi glade for, men vi har været nød til at lukke for telefonerne og henvise nye kunder til mail.

- elpriserne er stigende generelt i Europa i øjeblikket. Det rammer alle selskaber og det er der ekstraordinært mange, der har spørgsmål til. Du kan læse mere om stigende elpriser her.

- vi er midt i en regningsudsendelse, hvilket generelt giver flere henvendelser. Denne gang er der ekstra mange grundet ovenstående.

Vi svarer på alle mails, men p.t. er svartiden noget længere. Vi skal nok svare på din henvendelse, men venligst hav lidt tålmodighed. Hvis vi skulle bemande efter at alle kunne få svar meget hurtigt i denne ekstraordinære situation, så ville elpriserne desværre skulle stige en del. Og vi har jo sat os for at bevise, at det at købe klimavenlig energi ikke skal være dyrere - tværtimod.




Fejl i fastprisperiode hos Elforbundet

Medlemmer af Elforbundet.dk har gjort opmærksom på, at nogle har oplevet problemer med fastpris-perioden for 2021 rabataftalen. Vi henviser til dette opslag på Elforbundets side og beder folk skrive til 2021fastpris@vindstoed.dk.


Vindstød er kåret til at have de mest tilfredse kunder blandt danske energiselskaber i en stor uafhængig undersøgelse foretaget af Voxmeter for EnergiWatch. Læs mere her.



Find svar på dit spørgsmål!

Herunder finder du de spørgsmål vi oftest får stillet hos Vindstød.dk
Vi beder dig venligst kigge dem igennem, før du benytter kontaktformularen.


Aftale

Hos Vindstød.dk er der ofte ingen bindingsperiode. Hvis du laver en fastprisaftale, hvor din pris låses fast, så kan du været bundet i en periode, da vi skal købe strømmen hjem for at kunne garantere prisen. Din evt. bindingsperiode vil altid fremgå ved din tilmelding. Du kan, når bindingen er udløbet, opsige din aftale med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. 

Hvis du ønsker at opsige din aftale, kan du blot sende en mail til kundeservice@vindstoed.dk, hvor du tydeligt skriver, at du ønsker at opsige dit abonnement. Husk at anføre dit kundenummer.

Herefter modtager du bekræftelse fra Vindstød.dk på din opsigelse. Der kan gå op til 2 arbejdsdage til du modtager svar fra Vindstød.dk, da opsigelsen skal iværksættes.

Levering af el

Ved skifte til Vindstød.dk er der ingen ændringer i din måde at aflæse strøm på. Det er forskelligt fra område til område, om der er opsat timeaflæste målere.

Elselskabet er den virksomhed, der sælger strøm til dig. Elselskabet sender regning til dig udfra dit forbrug og sørger for, at din strøm indkøbes. Det er frit for forbrugerne i Danmark at vælge elselskab.

Netselskabet er den virksomhed, der transporterer strømmen til din adresse. Det er kort fortalt dem, der har ansvaret for, at der er strøm i din stikkontakt. Evt. kabelfejl o.l. udbedres af netselskabet.

Hvis du flytter, kan vi sørge for, at din aftale flytter med. Du skal blot give os besked om din flytning. Det kan du gøre på dit kontrolpanel eller ved at sende en mail til kundeservice@vindstoed.dk. Husk at skrive din nye adresse og hvornår du flytter ind der.

At skifte elselskab medfører ingen risiko for manglende levering. Du vil modtage strøm helt som normalt. Forskellen er, at når skiftet er gennemført, er det Vindstød.dk, der sender din opkrævning til dig, da du nu modtager strøm fra vindmøllerne.

Hvis der er strømsvigt skyldes det med al sandsynlighed ikke Vindstød.dk, da det er det lokale netselskab, der har ansvaret for at føre strømmen til din adresse. Men alle kunder får oplyst vores telefonnummer i den kontrakt vi sender ved tilmelding - så du kan altid ringe til os og vi har døgnvagt. Heldigvis sker det yderst sjældent.

Priser og regninger

Du kan logge på dit kontrolpanel her.

Du kan se dine regninger, forbrug og anden information på dit kontrolpanel, men disse mailes også automatisk til dig eller opkræves via Betalingsservice, hvis du ønsker dette.

Elpriserne går op og ned og kan være svære at forudsige. Hvis du ønsker sikkerhed for din elpris, kan du med fordel indgå en fastprisaftale. Det sikrer dig mod prisstigninger i den aftalte periode. Når den aftalte periode er gået, kan du indgå en ny fastprisaftale.

Du vælger selv, om du ønsker at betale over betalingsservice, via netbank eller ved fremsendelse af faktura (pr. mail). For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail.

For at begrænse vores miljøbelastning fremsender vi kun regninger pr. mail. Du modtager regninger fra os hvert kvartal. Første gang i forbindelse med dit skifte til os.

Indtil 1. april 2016:
Som elkunde har du et netselskab, der står for at transportere strømmen ud til dig, og et energiselskab, der sælger strømmen til dig. Derfor modtager du to regninger: En regning fra dit netselskab og en regning fra dit elselskab. Regningen fra netselskab er afgift for transport af strøm samt afgifter til staten. Regningen fra elselskabet er for dit forbrug.

Efter 1. april 2016:
Vindstød.dk samler det hele på én regning til dig.

Skift til Vindstød

Nej. Du fortsætter helt som normalt og udover, at det bliver vindstød der opkræver din regning for elforbruget, så er intet nyt. Den væsentligste forskel er, at du køber strøm fra Vindstød, der kun er baseret på danske vindmøller.

Du behøver ikke at kontakte dit nuværende elselskab. Det danske elmarked er indrettet sådan, at det gamle elselskab bliver orienteret automatisk, når en kunde skifter til et nyt selskab. Vi sørger også selv for at modtage information om dit forventede forbrug.

Ja, du har 14 dages fortrydelsesret, hvor du uden omkostninger kan fortryde.
Hvis du i forbindelse med indgåelsen af aftalen har anmodet om og givet samtykke til, at elleverancen påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb, er du dog ved udnyttelse af fortrydelsesretten forpligtet til at betale for den el, der allerede er leveret, inklusiv en forholdsmæssig andel af de hertil knyttede abonnementer.
Hvis du vil udnytte fortrydelsesretten, skal du give Vindstød besked herom inden 14 dage fra indgåelsen af aftalen. Der gælder ingen formkrav til meddelelsen, men du kan vælge at benytte standardfortrydelsesformularen i forbrugeraftalelovens bilag 3, som du også kan finde her. Du kan også sende en mail til kundeservice@vindstoed.dk eller anden kontaktform, som du måtte ønske.

Nej, strømmen får du helt som du plejer.

Det afhænger lidt af, hvor hurtigt selve processen med at foretage skiftet sker. Vindstød udfører alt arbejdet.

Du kan typisk hjælpe ved at oplyse dit aftagernummer. Hvis du allerede er skiftet til os, men ikke har oplyst dit aftagernummer, kan du indtaste det på dit kontrolpanel. Hvis du ikke kan finde dit aftagernummer, så skal vi nok finde det for dig, men så kan skiftet tage lidt længere tid.

Oftest er skiftet gennemført på 2 måneder.

Du vil ikke opleve strømsvigt på grund af, at du skifter leverandør.

Ja, som udgangspunkt kan alle i Danmark kan skifte til Vindstød. Der kan være helt særlige forhold, der gør, at du ikke kan skifte, som som udgangspunkt er der ikke noget problem. 

Det koster ikke penge at skifte. Vindstød opkræver ikke gebyr i forbindelse med dit skifte og vores arbejde med at foretage skiftet sker gratis.

Når du vil skifte til Vindstød, klarer Vindstød det meste af arbejdet. Du skal blot udfylde registreringen på tilmeldingssiden. Her skal du oplyse navn og kontaktoplysninger. Det tager mindre end 1 minut at udfylde registreringen. Herefter igangsætter Vindstød selve processen og du bliver løbende orienteret om skiftet.


Fejl i fastprisperiode hos Elforbundet

Medlemmer af Elforbundet.dk har gjort opmærksom på, at nogle har oplevet problemer med fastpris-perioden for 2021 rabataftalen. Vi henviser til dette opslag på Elforbundets side og beder folk skrive til 2021fastpris@vindstoed.dk.


Hvad gør jeg, hvis jeg stadig har spørgsmål?

Skriv til os - vi forventer at besvare din henvendelse indenfor 2-4 dage.

kundeservice@vindstoed.dk


Vindstød.dk
Inge Lehmanns Gade 10, 6. sal
8000 Aarhus C.

kundeservice@vindstoed.dk